Golden Spirit Award Game cover for Cruise for a Corpse
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1991
Releases
N/A
Age rating
16 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Et mord skjer på et cruise og du blir hovedpersonen i å løse mysteriet. Et pek-og-klikk-spill i klassisk stil med animasjonsrikdom Delphine Software er kjent for.

Published: 17.03 2008 by retrospirit-bot

Screenshots
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse
Game screenshot of Cruise for a Corpse
Skjermbilde fra Cruise for a Corpse

Året er 1927, på en mørk kveld blir inspektør Raoul Dusentier invitert på et cruise av en rik forretningsmann. Hva kan være mer passende enn avslappende båtseiling på de syv hav med godt selskap og mat? Idyllen brytes nokså kjapt etter at vår mann har kommet seg ombord i skuten; et mystisk mord på eieren av hele kalaset setter praten igang. Hvem kunne ha gjort noe slikt, og hva er motivet? Finn frem luper og skriveblokk, dette er perfekt krim for påsken!

I tro Sherlock Holmes stil begynner søket med å inspisere liket nærmere. Den uheldige er forretningsmannen Niklos Karaboudjan som inviterte Raoul og allerede fra starten virker ikke ting er helt der hvor de skal være. Slått ned bakfra, våkner Dusentier opp og liket er sporløst forsvunnet. Her lukter det ugler og muffins lang vei, hva i alle dager er det som foregår?

Din oppgave blir å vandre rundt på skipet i jakt etter ledetråder og objekter for å hjelpe deg videre. Cruise for a Corpse er mer orientert rundt å snakke med passasjerene for hint og progresjon, fremfor å finne intrikate måter å bruke miljøene dine. En klokke indikerer om du er på rett vei ved å bevege seg 10 minutter av gangen for hvert interessante ledetråd du må sanker. Unikt er det også at karaktererens lokalisasjoner varierer utover i spillet, og enkelte skuffer og skap som tidligere var tomme vil etterhvert kunne inneholde objekter. Dette leder deg som regel frem og tilbake mellom de ulike delene av skipet for å se om noe nytt og lurt har dukket opp siden sist. Heldigvis har du et kart som lar deg raskt bevege deg hvor du måtte ønske, raskt og effektivt.

Mye av det du vil legge merke til i Cruise for a Corpse er at nesten alt kan inspiseres, til glede for noen og frustrasjon for andre. Grunnen til dette er mye takket være kontekstbaserte menyer som lar deg gjøre "det som er naturlig" med objektet du inspiserer. Eksempelvis kan du studere eller åpne kister, mens du kan flytte reoler eller sage over rør. Hva du kan gjøre med miljøet avhenger rett og slett av hva du ønsker å se nærmere på.

Delphine er kjent for sin giganthit Another World og det ikke uten grunn. Smørmyke og detaljerte animasjoner og sammensatte karakterer bringer liv til opplevelsen og løftet totalen flere hakk. Dette var mye takket være teknologien de kalte "Cinematique"; vektorbasert grafikk fremfor bitmaps eller "sprites". Alle karakterer og miljøer i spillet er polygoner, noe som gjør de mer levende, interaktive og troverdige, samtidig som filstørrelsen holder seg til et minimum. Det er ikke bare fantastisk, rett og slett banebrytende for å være i 1991! På avstand ser alt knakende brilliant ut, men når karakterene til går mot deg, brytes silketeppet. De skalerer bra, men det er totalt unødvendig å la hovedpersonen ta opp hele skjermen i et vektorgalleri av sort, hvitt og hudfarge - ikke et spesielt vakkert skue. Heldigvis er dette ikke mer plagsomt enn at vi unner pioneerene Delphine skrytestunden for å vise frem sin banebrytende teknologi en verden ikke hadde sett maken til.

Underbyggende for alle eventyrspill er at det audielle må sitte som spikret. Her er dette dessverre ikke tilfellet, lyden skiller seg like mye ut som lysebrunt garn i en høystakk. Bakgrunnsmusikk finnes kun i utvalgte områder og lydeffektene virker en anelse upolerte. Det skarve som er å finne i lydgalleriet gjør dog jobben bedre enn total stillhet, selv om den er lett forglemmelig og musikkpartiene til tider loopes til det usannsynlige.

Historien og motivet for mordet sammen med detaljerte omgivelser og lekre grafiske skildringer i dialogene gjør Cruise for a Corpse til en spennende og behagelig affære. Selv om detektiv-aspektene lukter litt Agatha Christie, bryr vi oss ikke spesielt videre med det. God underholdning som kaptiverer spilleren allerede fra introduksjonen er vel investert tid, selv om spillet til tider lider av mye prøving og feiling. At alt kan inspiseres er som sukkertøy for perfeksjonister og hardbarkede eventyrere og terror i ørene for de med dårlig tålmodighet. Klarer du likevel å riste fra deg tanken om at spillet ikke legger opp til at du skal ta med deg alt som ikke er spikret fast i bakken, kan vi love deg at mye er tilrettelagt for en god påskekrim-opplevelse som fortjener vår Golden DOS Spirit utmerkelse.

Sitter du å leser omtalen fortsatt? Det er et mordgåte som må løses og sist vi sjekket løste ikke slike av seg selv! Tiden går, god påske!

retrospirit-bot's avatar
By Retrospirit-bot - 17.03.2008

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Cruise for a Corpse

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!